onsdag 23 oktober 2013

Halloween

Nu börjar den närma sig, en av mina favorithelger på hela året - Halloween. Jag tycker det är så mysigt! Höst ute och dekorerade pumpor inne. Värmeljus och spindelnät. Små barn som klär ut sig till spöken och känner sig farliga.

Jag minns min första egna Halloweenfest. Jag var 11 år och utklädd till häxa. Jag minns att vi åt en "skräckmeny" som egentligen var tacos, men enligt mig var det mosad hjärna med inälvor. Jag skrattade gott åt min uppfinningsrikedom när mina kompisar åt. Senare på kvällen gick vi ut och körde Bus eller godis. Vår tolkning av bus var att ta med en liten vattenspruta som mamma använde när hon strök kläder. Huliganer.

När jag blev äldre avancerades ritualen. Vattensprutan byttes ut mot ägg, och utklädnaden var mer skrämmande. Fnissiga sprang vi mellan buskarna utanför Arga Tantens hus och inväntade rätt tillfälle att slå till. Hon fick inte ens en chans att välja godis, den stackarn.

Sedan gick det några år. Kompisarna och jag själv blev lite för coola för Halloween, och för gamla för att springa runt och kasta ägg och tigga godis. Tills USA hände.

 För två år sedan bodde jag i Hollywood där jag gick i skola ett tag. En dag, några veckor innan Halloween, fick jag ett privat meddelande i min facebook-inkorg. En man berättade att jag personligen var inbjuden till Playboy Mansions årliga Halloweenfest. Festernas fest. Alla balla peepz skulle dit. Och jag med tydligen. Jag och min kompis dog av lycka. Nu kunde man inte vara utklädd till häxa eller spöke längre. I USA är Halloween en maskerad, och framförallt en ursäkt för tjejer att kunna klä sig så slampigt som möjligt. Med tanke på vart jag skulle var det inte direkt läge att dra på sig något varmt och täckande. Det blev pinup sailor. I höga klackar endast iförd någon baddräktsliknande historia och seglarhatt trippade jag till sist in med mina vänner på Playboy Mansion på dagen D. Vi var inte naknast. Vi var inte snyggast. Vi kastade inte ägg. Men jag tror vi hade roligast. Det är en fest jag aldrig glömmer.

I år vill jag klä ut mig till någonting kul. Jag vill inte vara lättklädd och försöka vara sexig, jag vill vara något riktigt ballt. Denna vecka kommer jag därför spendera i djupa tankar kring detta. Det luktar redan bränt kring mitt huvud. Sådana här tillfällen är årets små guldklimpar. Jag älskar Halloween!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar